Diarium, handlingar och arkiv
Här kan du läsa om hur du kan få ta del av handlingar i diariet och arkivet, hur du gör för att ta del av en handling samt om regler för sekretess.
Kommunens diarium
Handlingar och ärenden hanteras varje dag året om hos kommunen. I diariet finns handlingar, ärenden, kallelser och protokoll som är skapade hos eller som har skickats till Ljusnarsbergs kommun.
För att hålla reda på alla handlingar som kommer in eller upprättas inom kommunen registreras de i diariet. Varje handling får ett unikt handlings-id och varje ärende får ett unikt ärendenummer. I diariet finns dokumentation av den kommunikation som sker mellan kommunen, medborgarna och andra myndigheter i olika ärenden.
Hur kan jag ta del av diariet?
Du har enligt offentlighetsprincipen rätt att ta del av de allmänna handlingar som finns inom kommunen, förutom de som är sekretessbelagda eller innehåller personuppgifter som enligt personuppgiftslagen inte får visas.
Du kan, dygnet runt, skicka din begäran om allmänna handlingar till kommunens officiella brevlåda, kommun@ljusnarsberg.se. Din begäran behandlas under kommunens ordinarie öppettider.
Ta del av allmänna handlingar
Enligt offentlighetsprincipen får varje svensk och utländsk medborgare begära att ta del av kommunens allmänna handlingar. Allmänna handlingar är antingen offentliga eller sekretessbelagda.
Offentliga handlingar får vem som helst ta del av. Sekretesshandlingar får endast lämnas ut till de som har rätt till dem.
Vad är en allmän handling?
En handling är allmän om den:
- förvaras hos en myndighet. Handlingar kan exempelvis förvaras i diarier, pärmar eller i datorer.
- är inkommen till myndigheten. Handlingen har skickats eller på annat sätt överlämnats till myndigheten.
- är upprättad. En handling är upprättad när den är färdigskriven, när den har skickats vidare, eller när det ärende som handlingen tillhör är klart.
- är ett protokoll som har justerats.
Allmänna handlingar är teknikneutrala och kan finnas både som pappersdokument och digitalt lagrade uppgifter, som e-post och fax.
Kan jag vara anonym när jag begär ut en handling?
Den som begär att få ta del av en allmän handling behöver inte berätta vad hen heter eller varför hen vill se en viss handling. Om handlingen omfattas av sekretess kan kommunen behöva fråga om vem personen är för att kunna ta ställning till om handlingen kan lämnas ut eller inte.
Hur lång tid tar det att få ut en handling?
Vi har en skyldighet att behandla din begäran skyndsamt. Det är en prioriterad arbetsuppgift. Är utlämningen relativt liten, är väldefinierad och om handlingarna är lätt tillgängliga tar det cirka en arbetsdag. Utlämningar som är stora och innebär mer sökarbete kan ta från ett par dagar upp till en vecka i extrema fall. Om din utlämning kommer att dröja kommer du att få återkoppling från din handläggare om detta.
Vilka handlingar är sekretessbelagda?
Sekretessbelagda uppgifter får inte lämnas ut. Offentlighets- och sekretesslagen anger vilka uppgifter som är sekretessbelagda. Det innebär att kommunen, med stöd av lagen, avgör vad som ska sekretessbeläggas. Syftet med sekretessen är bland annat att skydda enskilda människor i ärenden som rör socialtjänsten.
Delar av en handling kan vara sekretessbelagda vilket innebär att vissa uppgifter kan vara maskerade.
Internt arbetsmaterial får bara läsas av anställda. Det är inte allmänna handlingar och därför har du inte rätt att läsa dem.
Om du skickar ett brev till kommunen och skriver "hemligt" eller "konfidentiellt" på brevet blir det ändå inte sekretessbelagt om inte lagen medger det.
Om kommunen inte vill lämna ut en handling, till exempel för att den är sekretessbelagd, har du alltid rätt att överklaga ett sådant beslut. Kommunen ska informera dig om hur du överklagar.
Information om hur du överklagar ett beslut Länk till annan webbplats.
Vad är skillnaden mellan begäran om allmän handling och begäran om uppgift ur allmän handling?
En begäran om allmän handling (enligt tryckfrihetsförordningen) innebär att du begär att ta del eller få en kopia av en eller flera existerande handlingar (eller potentiella handlingar när det gäller databas).
En begäran om uppgift ur allmän handling (enligt offentlighets- och sekretesslagen) innebär att du begär att ta del av uppgifter ur en allmän handling. Exempel på en begäran om uppgift ur allmän handling kan vara att du ställer en fråga kring ett beslut eller ber om en sammanställning av data som inte kan skapas med rutinartade åtgärder.
Till skillnad mot en begäran av allmän handling kan en begäran om uppgifter ur allmän handling nekas om det tar för mycket tid att utföra. Om en begäran om uppgifter ur allmän handling nekas kan det inte överklagas.
Hur får jag mina handlingar?
Vanligtvis kan du antingen ta del av handlingarna på plats, få en papperskopia i handen, få en papperskopia på posten eller få en kopia mejlad.
Av säkerhetsskäl kan handlingar som innehåller sekretessmaterial inte skickas elektroniskt. Dessa skickas antingen med vanlig post, rekommenderad post eller så kan de hämtas på plats vid uppvisande av körkort, pass eller godkänt ID-kort.
Avgift för kopia av allmän handling
Ljusnarsbergs kommun tar ut en avgift om 50 kronor för kopiering av allmän handling som omfattar minst 10 sidor. För varje sida som överstiger tio sidor är avgiften 2 kronor per sida.
Ingen avgift tas ut för kopia av handling om den omfattar mindre än tio sidor.
Avgifter för utlämnande av kopia av allmän handling Pdf, 1.2 MB.
Kommunens arkiv
I kommunhusets arkiv förvaras kommunala handlingar.
Sidinformation
- Senast uppdaterad:
- 20 mars 2025