Gå till innehåll
Ljusnarsberg Logotyp

Hemtjänst och hjälp i hemmet

För att du ska kunna bo kvar hemma och känna dig trygg i din vardag kan du ansöka om hjälp i hemmet. Du kan ansöka om bistånd för hemtjänst, trygghetslarm, hjälpmedel och anhörigstöd.

Med hjälp av hemtjänsten kan vi göra det möjligt för dig att bo kvar i ditt hem när du behöver stöd i din vardag. Omfattningen av ditt hemtjänstbehov kan variera och utgår ifrån det bistånd som du har beviljats. Hemtjänsten kan hjälpa dig med:

  • personlig omsorg, till exempel hjälp med mat (värma, lägga upp eller mata), förflyttningar, personlig hygien, toalettbesök eller på- och avklädning.
  • service i hemmet, såsom städning, hjälp med tvätt, inköp av mat och andra behov.

Utförare

I Ljusnarsbergs kommun finns i dagsläget inga privata utförare. Det är kommunen som utför all hemtjänst. De som arbetar i hemtjänsten är undersköterskor och vårdbiträden.

Kontinuitet och trygghet

  • Vi arbetar för att din vardag ska se ut som den du är van vid.
  • Respekten för dig och ditt hem är en viktig del i vårt arbete.
  • Du ska kunna leva så självständigt som möjligt med hjälp av hemtjänsten.
  • Hemtjänsten stöttar dig med det som du själv inte kan göra enligt de insatser du fått från handläggare.
  • Insatserna utformas utifrån dina behov och förutsättningar.
  • Oavsett var i kommunen du är bosatt så kommer hemtjänsten hem till dig.
  • Hemtjänst finns tillgänglig dygnet runt på alla årets dagar.
  • Hemtjänsten använder digitala lås för att unvika onödig nyckelhantering och av säkerhetsskäl.
  • Vi kan erbjuda trygghetskamera för att du ska kunna känna dig trygg i ditt hem.

Om du av någon anledning känner dig otrygg i hemmet kan du ansöka om ett trygghetslarm.

När du trycker på larmet får du kontakt med larmcentralen som tar emot ditt samtal, utan att du behöver lyfta på luren. Larmcentralen kontaktar hemtjänsten som kommer och hjälper dig.

En engångsavgift tas ut vid installationen av larmet, därefter betalar du en månadsavgift.

Avgifter och taxor för stöd och omsorg

I Ljusnarsbergs kommun finns det möjlighet för dig som vårdar eller ger stöd till någon närstående i hemmet att få avlastning genom att kommunens hemtjänst går in och avlöser dig vid något tillfälle.

Det är en möjlighet för dig att få känna dig trygg när du behöver lämna hemmet för till exempel inköp eller läkarbesök.

Behöver du utökat stöd under en kortare period finns kommunens växelvårdplatser på kommunens korttidsboende. På korttidsboendet finns personal dygnet runt.

Växelvård kan beviljas enskild person som har anhöriga som är i behov av tillfällig eller regelbunden avlastning (växelvård) i omvårdnadsarbetet.

En plats kräver ett biståndsbeslut från handläggare.

Ansök om hjälp i hemmet

Ansökan görs hos kommunens biståndshandläggare.

När ansökan är inkommen genomför biståndshandläggaren, ibland tillsammans med andra yrkeskategorier, en utredning. Utredningen inleds oftast med ett hembesök där biståndshandläggaren tillsammans med den som söker diskuterar dina behov. Biståndshandläggaren tar också reda på vilka sysslor du själv klarar av och vilka du inte klarar av, hur ditt sociala nätverk ser ut och i vilken mån närstående kan hjälpa till. Utifrån din situation och dina behov fattar sedan biståndshandläggaren beslut om bistånd. Om biståndshandläggaren anser att dina behov kan tillgodoses på annat sätt kan din begäran avslås.

Du ska alltid få ett skriftligt beslut på din ansökan. Av beslutet ska framgå vilken hjälp du ska få eller varför du fått avslag på din ansökan. Är du inte nöjd med beslutet kan du överklaga. Information om hur man överklagar får du av biståndshandläggarna.

Överklagan skall vara insänd inom tre veckor från den dag du fick beslutet. Berörd handläggare gör då en förnyad bedömning. Om beslutet ändras får du ett besked om detta. Om beslutet inte ändras skickas din ansökan till förvaltningsrätten som prövar ärendet.

Avgift

Vi tar ut en avgift för hemtjänsten vilken justeras årligen efter prisindex.

Avgifter och taxor

Kontakt

Carina Gyllstrand
Bistånds- och LSS-handläggare
carina.gyllstrand@ljusnarsberg.se
0580-806 34, telefontid kl. 08.30-09.30

Carina Benjaminsson
Bistånds- och LSS-handläggare
Carina.Benjaminsson@ljusnarsberg.se
0580-806 91, telefontid kl. 08.30-09.30

Annelie Ekmark
Enhetschef hemtjänsten yttre och Treskillingen
annelie.ekmark@ljusnarsberg.se
0580-806 99

Sidinformation

Senast uppdaterad:
10 januari 2025