Solgården är ett vård- och omsorgsboende med tillgång till personal dygnet runt. På Solgården finns 28 lägenheter avsedda för permanent boende. Kontrakt upprättas mellan hyresgäst och hyresvärd. Utöver de 23 lägenheterna finns 4 rum avsedda för korttidsvård.
Samtliga lägenheter/rum är utrustade med trygghetslarm samt uttag för tv och telefoni. Varje hyresgäst inreder sin lägenhet med egna möbler förutom säng, då enheten tillhandahåller vårdsäng.
Solgårdens vård- och omsorgsboende ska erbjuda omsorg av god kvalitet i trygg och hemlik miljö. Verksamheten ska bygga på respekt för de boendes rätt till självbestämmande och omsorgen ska vara anpassad efter varje boendes individuella behov.
De boende ska känna sig delaktiga och ha inflytande över de insatser som ges. De boende ska ges möjlighet att bibehålla intressen de haft tidigare i livet även sedan de flyttat till Solgården.
De boende ska bemötas med respekt, lyhördhet och intresse och de boendes individuella behov ska stå i centrum. Anhöriga ses som en värdefull resurs i arbetet runt den boende.
De boende ska känna sig trygga. Hög personalkontinuitet ska eftersträvas för att öka tryggheten för de boende. Personalen ska vara kompetent och flexibel.
Frukost och mellanmål lagas i respektive kök på Solgården. Treskillingen restaurang levererar varm lunch alla dagar och varm middag fem dagar i veckan. Lördag och söndag värms middagsmaten på Solgården. Genom god kontakt med restaurangkökets personal kan vi påverka måltidens innehåll och utformning och därmed höja kvaliteten på den mat vi serverar.
Vi har regelbunden kontakt med läkare och kan beställa tid för hembesök. Tillgång till arbetsterapeut, sjukgymnast, fotvårdsterapeut och frisör finns vid behov. Vi erbjuder också munhälsobedömning.
Exempel på sociala aktiviteter som erbjuds de boende på Solgården är promenader, bingospel, samtals- och fikastunder, gymnastik, korsordslösning, sångstunder m.m. Vi arbetar med frivilligorganisationer och anhöriga för att tillsammans utveckla det sociala innehållet.
Alla som bor på Solgården tilldelas en kontaktperson ur personalgruppen. Du kan sedan välja att byta kontaktperson om du skulle vilja det. Kontaktpersonen har i uppgift att vara ett särskilt stöd till den boende.
Din kontaktperson kommer att tillsammans med dig och eventuellt din anhörig, samt övriga aktuella som exempelvis sjuksköterska, arbetsterapeut upprätta en plan som beskriver hur vi skall hjälpa dig med det du behöver och vad du klarar själv.
Det är din kontaktperson som ansvarar för att sammankalla berörda personer och boka tid för upprättande av genomförandeplanen.
Ett lokalt forum finns för information och dialog om verksamhetens innehåll och utveckling. Syftet med detta forum är att stärka delaktighet och inflytande hos de boende. Deltagare är representanter för boende eller närstående, personal, enhetschef, kostchef samt kontaktpolitiker från kommunstyrelsens sociala utskott. Träffar i detta forum sker två gånger per år.
Solgården
Solgårdsvägen 6
714 32 Kopparberg
Enhetschef
0580-804 53
Personal Ängen
0580-804 09
Personal Solgården
0580-804 17
Personal Heden
0580-804 19
Sjuksköterska
0580-804 22
Senast uppdaterad
Enhetschef Solgården
Marianne Andersson
Marianne.Andersson@ljusnarsberg.se
0580-80453
076-8033020
Ljusnarsbergs kommun
Gruvstugutorget
714 80 Kopparberg
Telefon: 0580-805 00
E-post: kommun@ljusnarsberg.se
Kontakt och öppettider