Här hittar du instruktionsfilmer som kan vara till hjälp för dig som bor i lägenhet.
När man bor i ett flerfamiljshus måste man visa hänsyn till sina grannar. Det innebär bland annat att:
Kostnad för borttappad nyckel 400:-
Bokningcylinder (tvätt) 515:-
Extranycklar typ postbox, tags, 150:-
Följande behöver du också känna till när du bor hos oss -
Information om:
Det är inte tillåtet att piska eller skaka mattor från balkong.
Armaturer för fast belysning såsom belysning ovanför diskbänk och badrumsskåp står hyresvärden för. Dock svarar hyresgästen för ljuskällan. Övrig belysning ansvar Du som hyresgäst själv för, både armaturer och ljuskällor.
För allas trivsel och säkerhet får parkering bara ske på anvisade platser. I bostadsområdet är det bara tillåtet att köra in för in för i- och urlastning. Kom också ihåg att parkeringsplatserna är till för våra bilar, inte för husvagnar, släpvagnar, bussar och andra större fordon. Detta gäller både för dig och för dina eventuella besökare.
Vi snöröjer parkeringsplatser om de två intilliggande platserna är tomma, men inte närmare än 0,5 meter. Hyr du en bilplats ansvarar du själv för röjning på din parkeringsplats och framför ditt garage eller din carport.
P-platser med motorvärmaruttag finns att hyra hos oss.
Kontakta oss om ni är i behov av plats.
Driften av själva uttaget står hyresvärden för. Vid fel på uttaget görs en felanmälan.
Motorvärmarkabel ansvarar hyresgästen för själv.
Tänk på att dra ur sladden och låsa motorvärmaruttaget med nyckeln när det inte används.
Det är inte tillåtet att tvätta sin bil i våra bostadsområden. Kostnaden för vattenförbrukning ingår i hyran och det är inte meningen att andra hyresgäster ska bekosta din biltvätt. Olja, tungmetaller och andra miljöfarliga ämnen riskerar också att läcka ut i naturen. Vi vill därför uppmana alla bilägare att tvätta sin bil på en bilvårdsanläggning, där det idag ställs stora krav på rening av tvättvattnet.
Trapphuset är en viktig utrymningsväg. En brand där kan få svåra konsekvenser, därför är det inte tillåtet att förvara brännbart material som tidningar, kartonger och barnvagnar i trapphuset.
Låsta dörrar minskar risken för anlagda bränder.
Trapphuset är din väg ut och räddningstjänstens väg in om det brinner. Ambulanspersonal med bår måste också kunna komma fram.
Obrännbart material får bara förvaras i trapphuset om det inte hindrar framkomligheten. Kontakta oss om du är osäker på vad som gäller.
Brinner det i din lägenhet - ta dig ut och stäng lägenhetsdörren efter dig.
Då sprider sig inte branden och den giftiga röken ut i trapphuset lika fort.
Brinner det hos någon annan och trapphuset är rökfyllt - stanna i din lägenhet!
Larma 112. Räddningstjänsten hjälper dig ut.
Alla våra lägenheter är utrustade med brandvarnare. Det är ditt ansvar som hyresgäst att se till att den fungerar. Ta för vana att kontrollera batteriet minst en gång per år, till exempel i anslutning till första advent.
Fläktfiltret i din spisfläkt behöver göras rent med jämna mellanrum då mycket fett i filtret försämrar funktionen. Smält fett kan också droppa ner på en varm spisplatta och fatta eld. Filtret rengörs med diskmedel och ljummet vatten.
Gör en felanmälan om fläktfiltret i spisfläkten behöver bytas.
Det är inte tillåtet att skjuta fyrverkerier eller smällare i våra fastigheter och bostadsområden.
Grillning över öppen låga är inte tillåtet på balkong eller uteplats på grund av brandrisken. Elgrill går bra men tänk på att se till att oset inte stör dina grannar.
Du betalar din hyra i förskott. Vi debiterar hyror en gång per månad. Om du inte skulle få en avi är du ändå skyldig att erlägga betalning senast sista vardagen i månaden. För sent inbetald hyra innebär att du debiteras en kravavgift. Vid upprepade försenade inbetalningar riskerar du att bli uppsagd från din lägenhet. Mer information finns i vår hyrespolicy.
Du väljer själv hur du vill betala din hyra. Naturligtvis kan du välja att betala på det traditionella sättet, där fakturan skickas direkt hem till dig i brevlådan, men du kan också välja att betala via autogiro eller med e-faktura.
Här kan du ansöka om e-faktura (länk)
Här kan du ansöka om autogiro (länk)
I majoriteten av våra bostadsområden ska du som hyresgäst sortera ut komposterbart avfall i separata påsar. I soprummen finns bruna sopkärl för kompostavfallet. De bruna sopkärlen är ventilerade och endast till för kompostpåsar. Resterande hushållsavfall slängs i de gröna sopkärlen.
Varje hushåll har speciella kompostpåsar av papper samt en hållare för påsarna.
Hållaren kan hängas upp på insidan av skåpsdörren under diskbänken eller ställas på golvet i skåpet. Papperspåsar används för att matavfallet ska ventileras och syresättas. Då torkar avfallet och risken för lukt minskar. Påsarna är limmade med miljövänligt lim vilket gör att de är komposterbara. Därför ska inga andra påsar användas. När påsen är fylld till max ¾ viks den ihop och slängs i ett av de bruna sopkärlen. Det är viktigt att du låter kompostavfallet rinna av innan du slänger det i
påsen.
Markiser ansvarar du som hyresgäst själv för och får endast sättas upp efter godkännande av oss.
Parabolantenner ansvarar du som hyresgäst själv för och får endast sättas upp efter godkännande av oss.
Persienner ansvarar du som hyresgäst själv för. Sitter det dåliga och trasiga persienner i lägenheten så kan vi ta bort dem. Gör i så fall en felanmälan.
Om du får skadedjur eller ohyra i din lägenhet är du skyldig att genast anmäla det till oss. Ibland uppmanar vi dig att ta direktkontakt med vårt avtalade saneringsföretag. Saneringen är kostnadsfri för dig som är hyresgäst.
Snöröjningen startar då snödjupet uppgår till 5 cm. Om det är praktiskt möjligt väntar vi tills det slutat snöa, men väntas det mycket snö så röjs snö även under ihållande snöfall. Vi prioriterar framkomligheten till gruppboende, skolor och förskolor, därefter våra bostadsområden. Vår ambition är att snöröja så snabbt och bra som möjligt men vi kan aldrig garantera att det är halkfritt under vintern. Ta det därför gärna lite extra lugnt när du ger dig ut i vinterväglaget – för din egen säkerhets skull.
Tvättstugan är en plats som många ska samsas om. Uppfattningen om hur tvättstugan ska se ut när tvättiden avslutas är individuell, men för att undvika onödig irritation och osämja är det viktigt att du följer ordningsreglerna för tvättstugan.
Du har såklart rätt att tvätta åt dig och de som bor i hushållet men inte åt släktingar, vänner och bekanta. Många är allergiska, därför är det inte tillåtet att ha husdjur eller röka i tvättstugan.
Om lägenheten du hyr har en uteplats är du skyldig att följa de riktlinjer som finns för uteplatser.
Det innebär:
Ljusnarsbergs fastighetsavdelning gör återkommande tillsyn av uteplatser för att se till att riktlinjerna följs. Om din uteplats är misskött, kan du komma att bli debiterad för detta. Vi tar ut en avgift på 400 kr/timme.
Du får plantera blommor, perenner och odla grönsaker.
Om du vill sätta upp staket, insynsskydd eller liknande, kontakta hyreshandläggare för godkännande.
Om du har gjort stora förändringar på uteplatsen kan du bli skyldig att återställa den innan utflytt.
Vi ber er att ej placera trädgårdsdekorationer så som solcellslampor, blomkrukor, utemöbler och liknande utanför eran uteplats. Detta medför problem vid trimning och klippning av gräset.
Buskar runt uteplatser
På några av våra bostadsområden finns det buskar runt uteplatsen som en avgränsning. Dessa klipps av vår personal.
Vi klipper dem till den höjd som är lämpligast. Ibland behöver vi föryngra buskarna, genom att beskära ända ned till marken.
Rensning ansvarar du som hyresgäst för.
För att förebygga olyckor med lekutrustning som studsmattor och badpooler vill vi förtydliga ansvaret kring detta.
Din egna uteplats
Av säkerhetsskäl är det endast tillåtet att ställa upp studsmattor och mindre pooler på egen uteplats.
Allmän- eller gemensam mark
Av säkerhetsskäl är det inte tillåtet att ställa studsmattor eller pooler inom Ljusnarsbergs kommun fastigheters gemensamma områden eller på allmän mark. Om sådan anträffas kommer tillsägelse att ske om omedelbar borttagning.
Som markägare är Ljusnarsbergs kommun ansvarig för lekredskap som exempelvis studsmattor, badpooler och liknande som ställts upp på våra områden. Detta oavsett om det är vi som har ställt dit utrustningen eller ej. Eftersom vi inte kan bevaka att användning sker på ett korrekt sätt kan vi inte heller ta ansvar för detta.
Senast uppdaterad
Fastighetschef
Malin Gisselfeldt
malin.gisselfeldt@ljusnarsberg.se
0580-805 42
Hyreshandläggare fastighetsavdelning
Caroline Röhm
caroline.rohm@ljusnarsberg.se
0580-805 41
SOS-Alarm journummer
0580 12520 mellan 16:30-08:00.
Ljusnarsbergs kommun
Gruvstugutorget
714 80 Kopparberg
Telefon: 0580-805 00
E-post: kommun@ljusnarsberg.se
Kontakt och öppettider